TESTOVALI JSME: Ford Focus FFV – Lihový odér v šasí moderny 1. DÍL

Když na konci roku 2012 opustil Ford český trh lihových aut, kterých je sám průkopníkem (mimochodem název FFV – FlexiFuelVehicle – již vžitý název pro tyto vozy, má registrován právě on), byla to pro celý tento segment citelná ztráta. Ford totiž jako jediný nabízel vozy FFV v modelech téměř všech tříd – počínaje Fordem Focus a konče Fordem Galaxy.

O to větší byla naše radost, když nám v polovině roku 2013 české zastoupení Fordu sdělilo opětné zařazení Fordu Focus FFV do nabídky. Už to ale není Focus s dosluhujícím agregátem 1,6 Duratec (mimochodem to byl úžasný motor a neuvěřitelný držák), ale zcela nový motor 1,6 EcoBoost FFV, na jehož vývoji Ford spolupracoval společně s automobilkou Volvo. Motor samozřejmě vychází z cen ověnčeného nového motoru EcoBoost, tedy přeplňovaného motoru s přímým vstřikem paliva, který jede neskutečně, ale to už předbíháme.

V rámci kampaně Biopaliva frčí vám teď přinášíme exkluzivní rozsáhlý test právě tohoto Fordu Focusu FFV. Během následujících dní na našich stránkách budeme postupně publikovat tři díly. V tom prvním, který právě čtete vás čeká obecné představení tohoto modelu a analýza motoru.

Ford Focus 3. generace

I přesto, že o Focusu poslední generace vyšlo spousta článků a recenzí, vraťme se na chvíli ještě k samotnému modelu. Zcela nový Ford Focus třetí generace se světu ukázal poprvé v roce 2010 na detroitském autosalonu NAIAS. Dočkal se příznivého přijetí za vyvážené proporce svých čtyřdveřových karoserií sedan, hatchback a kombi.

Novinka dostala do vínku ty nejmodernější soustavy včetně sledování bdělosti řidiče, korekci neúmyslného opuštění pruhu, automatické přepínání dálkových a potkávacích světel, asistent rozjezdu do kopce, hlídání slepého úhlu vnějších zrcátek, adaptivního tempomatu, samočinného parkování, nebo stavitelných lamel před chladičem snižujících odpor vzduchu. O pohon se starají zážehové čtyřválce 1,6 Duratec s proměnným časováním ventilů Ti-VCT a moderní EcoBoosty se stejným objemem a řízením ventilů, ale také přímým vstřikováním benzínu a přeplňováním. Stoupence nafty a papírově nižších provozních nákladů potěší moderní common-raily TDCI v několika verzích.

Třetí generace modelu Ford Focus je u nás dostupná se všemi třemi již výše zmíněnými karosářskými verzemi a výbavovými stupni omezenými jen na dva: Trend a Titanium. To však neznamená, že by nebylo možno přizpůsobit nový Focus přesně požadavkům majitele. Slouží k tomu široká a poněkud nepřehledná škála výbavových paketů, ale také individuálních prvků. Již základní stupeň Trend se u Fordu tradičně vyznačuje dlouhým seznamem standardní výbavy, v němž nechybí ani klimatizace, palubní počítač, elektrické ovládání předních oken a zrcátek, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a sklopným klíčkem, denní svícení nebo rádio s přehráváním CD a MP3, konektivitou USB a ovládáním na kůží potaženém volantu. Provedení Titanium se pak vyznačuje šestnáctipalcovými litými koly, startováním tlačítkem, dvouzónovou klimatizací, koncovými obrysovkami složenými z LED, hlídáním tlaku v pneumatikách DDS, „šikovnějším“ palubním počítačem s větším displejem, soustavou Bluetooth hands-free a dalšími vychytávkami.

Zážehové motory Focusu

I přesto, že nejsme odpůrci nafty, vzhledem k tomu, že náš test je zaměřen na lihový Focus, který je v dopravě alternativou benzínu, budeme se dále věnovat již jen benzínovým pohonným jednotkám. V nabídce jsou jednak atmosférické čtyřválcové motory 1,6 Duratec Ti-VCT dodávaným ve výkonových verzích 85, 105 a 125 koní, všechny ostatní jednotky dostaly přímé vstřikování paliva a přeplňování. Moderní zážehový EcoBoost je k mání v objemech 1,0 a 1,6. Nejmladší tříválec 1,0 má výkon 100 nebo 125 koní, čtyřválcový bráška má pak výkon 150 koní. Ve sportovní verzi ST můžeme najít i vrchol nabídky – dvoulitrový EcoBoost s výkonem 250 koní. (110 a 134 kW), které se v tabulkách vyznačují identickými hodnotami spotřeb a emisí.

Velmi oceňujeme doplnění motorů EcoBoost šestistupňovou převodovkou s manuálním řazením, „pětikvalt“ zůstal pouze agregátům Duratec a litrovému EcoBoostu s nižším výkonem.

Jak jsme již uvedli FFV EcoBost je v podstatě identickým motorem s běžným benzínovým 1,6 EcoBoostem. Na základě dlouhodobého testování však tento motor doznal několika úprav tak, aby byl naprosto „blbovzdorným“ i vůči řidičům, kteří o bioetanolu nic neví. Klíčovou úpravou je jiná elektronická řídící jednotka, která prostřednictvím map pro různé směsi etanolu a benzínu a ve spolupráci se speciální lambda sondou upravuje vstřikování a zapalování paliva v motoru. Úpravou prošly i vstřikovače paliva, sedla ventilů, palivová soustava a vyhřívání motoru. To, že nejde o velké úpravy, dokazuje fakt, že si jich Ford při srovnání ceníku klasického Focusu a FFV Focusu cení na nějakých 9 tisíc.

Zkoušený vůz

Naším testem prošel 1,6 EcoBoost FFV o výkonu 150 koní s nižší výbavou Trend, která je však doplněna řadou paketů (sada Top Plus, Audio 3, City, Winter). Díky této výbavě na přání jsme si tak mohli dopřát luxusu zahrnujícího loketní opěrku, automatickou dvouzónovou klimatizaci, nadstandardní audiosoustavy s funkcí bluetooth, parkovací senzory, elektrické ovládání úplně všeho, tempomat, vyhřívané čelního sklo a přední sedadla – zvlášť tyto věci sady Winter jsme vzhledem k únorovému počasí velmi uvítali. Doplnění výbavy pozvedlo vůz i zvenčí – 16 palcová litá kola, metalický lak, zrcátka v barvě karoserie a metalické doplňky udělalo s autem své.

Autor: Jiří Trnka