ZÁVĚR TESTOVÁNÍ: FFV Focus – úspory, kam se podíváš

V rámci kampaně Biopaliva frčí vám přinášíme exkluzivní rozsáhlý test právě tohoto Fordu Focusu FFV. Na našich stránkách postupně publikujeme tři díly. V tomto díle, který právě čtete, se dozvíte vše o ekonomické výhodnosti tohoto automobilu a o závěrech z našeho testování.

Když na konci roku 2012 opustil Ford český trh lihových aut, kterých je sám průkopníkem (mimochodem název FFV – FlexiFuelVehicle – již vžitý název pro tyto vozy, má registrován právě on), byla to pro celý tento segment citelná ztráta. Ford totiž jako jediný nabízel vozy FFV v modelech téměř všech tříd – počínaje Fordem Focus a konče Fordem Galaxy.

První díl testu si můžete přečíst ZDE:
TESTOVALI JSME: 
Ford Focus: Lihový odér v šasý moderny
Druhý díl testu si můžete přečíst ZDE:
POKRAČOVÁNÍ TESTU: “Lihový” Focus – stěhovák i služebák 

O to větší byla naše radost, když nám v polovině roku 2013 české zastoupení Fordu sdělilo opětné zařazení Fordu Focus FFV do nabídky. Už to ale není Focus s dosluhujícím agregátem 1,6 Duratec (mimochodem to byl úžasný motor a neuvěřitelný držák), ale zcela nový motor 1,6 EcoBoost FFV, na jehož vývoji Ford spolupracoval společně s automobilkou Volvo. Motor samozřejmě vychází z cen ověnčeného nového motoru EcoBoost, tedy přeplňovaného motoru s přímým vstřikem paliva, který jede neskutečně, ale to už předbíháme.

Bioetanol nebo benzín

Na lihový Focus jsme se velmi těšili hlavně z toho důvodu, že to je jeden z prvních FFV vozů s novou generací motorů – tedy s přímým vstřikem, který by mohl vlastností bioetanolu využit podstatně efektivněji než starší generace motorů. Připomeňme, že bioetanol má nižší výhřevnost než klasický benzín a tím je jeho spotřeba vyšší. Na druhou stranu má oktanové číslo paliva E85 (směs 85% bioetanolu a 15% benzínu) hodnotu 104, tedy podstatně vyšší, než vysokooktanová sportovní paliva, která často vidíme v bombastických reklamách.

Velmi nás tedy zajímalo srovnání jízdy na benzín a na bioetanol jak z pohledu spotřeby, tak z pohledu výkonu. Vzhledem k tomu, že jsme měli vůz zapůjčen pouze na týden, nebyl prostor učinit přesná měření v akreditované zkušebně a bude Vám muset stačit údaj z počítače vozu a naše subjektivní dojmy.

S vozem jsme celkem najezdili necelých 600 kilometrů, z toho 500 kilometrů na bioetanol E85 a 100 kilometrů na benzín. Většina probíhala v běžném pražském provozu, zkusili jsme si ale i okresky a dálnici do Chlumce nad Cidlinou a zpět. Výsledkem byla průměrná spotřeba na E85 8 litrů na 100 km. Papírová spotřeba pro kombinaci určená výrobce je sice 6 litrů, ale všichni víme, že realita bývá jiná. My jsme jezdili na benzín se spotřebou kolem 7 litrů, v čemž jsme se shodli s řadou uveřejněných testů. Rozdíl ve spotřebě mezi E85 a benzínem byl tedy pouhý 1 litr!

Pokud tedy vezmeme v úvahu cenový rozdíl mezi E85 a benzínem ve výši 10 korun na litr, dostáváme se k úspoře na 100 km ve výši 44 korun. Abychom byli ale objektivní, Ford zkracuje u FFV vozů výměnu oleje a olejového filtru na 10 tis. km, což je další náklad, který je potřeba vzít v úvahu. I tak je úspora nějakých 35 korun na 100 km, což při průměrném nájezdu 20 tis. km ročně dělá úsporu 7 tis. ročně. Návratnost investice do FFV je tedy při striktním čerpání E85 něco málo přes rok. Na druhou stranu, pokud by člověk toto vozidlo používal ke svému podnikání, mají FFV vozidla nárok na odpočet silniční daně, což rovněž nejsou zanedbatelné peníze. Člověk tedy nutně nemusí mít environmentální cítění ani mýt smysl pro domácí produkci a nezávislost státu, aby na toto palivo z ryze ekonomických důvodů přešel.

A ještě k výkonu – dle výrobce činí výkon motoru 150 koní (110 kW) při 5 700 ot./min. Neuvěřitelný je rovněž kroutící moment 240 Nm, který je dostupný v rozsahu 1600 – 4000 ot./min.! To je také důvod, proč jízda připomíná více nafťák než benzín. Všechny tyto údaje byly naměřeny při provozu na benzín. Vzhledem k vlastnostem bioetanolu je pravděpodobné, že při provoz na něj bude výkon ještě o nějaký koník vyšší. My jsme alespoň ten dojem při jízdě měli – hlavně ve vyšších otáčkách a při náhlé akceleraci.

Závěrem

Ford Focus je dobré auto, jehož koupí rozhodně neprohloupíte. I přesto, že toto auto není na trhu rozhodně nejlevnější (Ford Focus combi FFV stojí v základu 415 990,- a ten náš testovaný pak 510 590,-), dostanete za Vaše peníze spolehlivé auto, který má nízké provozní náklady a navíc si bude držet svou cenu. Navíc i cena v základní výbavě zahrnuje výbavu, o které si u jiných automobilek můžete nechat jen zdát.

Jestli jde na trhu benzínových vozidel o vyšší průměr, v oblasti lihových FFV jde o naprostou špičku. Po dlouhé době je zde na trhu FFV auto, které splní vysoké nároky jak na rodinné auto, tak i vůz pro firemní flotily. Růst cen nafty, složitost naftových motorů, které neustále musí bojovat s novými emisními normami a daňové výhody provozovatelům FFV vozů (ale i dalších alternativ) této situaci jen nahrávají.

Navíc z palivo E85 se za těch pár roků na trhu velmi dobře etablovalo a dnes je možné jej v České republice natankovat u více jak 400 čerpacích pump. Síť čerpacích stanic je dostatečná i v okolních zemích, ale pokud se bojíte, že nedojedete, není nic jednoduššího než si zavzpomínat a natankovat zase jednou benzín. Máte přece Flexy Fuel Vehicle.

Technické údaje Fordu Focus FFV

Standardní výbava ve verzi Trend:

  • 6 airbagů
  • ESP včetně asistenta TA a EBA
  • ABS
  • Aktivace varovných světel při nouzovém brzdění
  • ISOFIX úchyty na zadních sedadlech
  • Varovný signál nezapnutého pásu řidiče a spolujezdce
  • Rádio s CD přehrávačem + 6 reproduktorů (vstup USB)
  • Palubní počítač
  • Centrální zamykání s dálkovým ovladačem
  • Funkce denního svícení
  • Elektrická posilovač řízení s variabilním účinkem
  • Systém stranového přesměrování točivého momentu TVC
  • Sklopná klíč
  • Imobilizér
  • Regenerativní dobíjení akumulátoru
  • Ford Easy Fuel
  • Manuální klimatizace
  • Elektricky ovládaná přední okna
  • Výškově nastavitelné sedadlo řidiče
  • Zadní dělená sedadla
  • Kožený volant nastavitelný ve 4 směrech
  • Vnější zpětná elektricky ovládaná zrcátka vyhřívaná v barvě karoserie
  • 16“ ocelová kola

Cena základní verze                                                                                         415 990,- Kč

Výbava na přání:

Sada Top Plus

  • 16“ hliníková kola
  • Přední mlhovky
  • Středová konzola s opěrkou
  • Podlahové rohože                                                                                           15 000,- Kč

Sada Audio 3

  • Rádio s CD přehrávačem s 3,5“ multifunkčním displejem
  • Dálkové ovládání na volantu
  • Bluetooth handsfree a hlasové ovládání                                                           10 500,- Kč

Sada City

  • Parkovací senzory
  • Přední a zadní elektrická okna
  • Vnější zpětná zrcátka elektricky sklopná s osvětlením nástupního prostoru       13 500,- Kč

Sada Winter

  • Vyhřívané čelní sklo,
  • Vyhřívané ostřikovače,
  • Vyhřívaná přední sedadla                                                                                  11 900,- Kč

Další výbava

  • Automatická dvouzónová klimatizace                                                                12 900,- Kč
  • Střešní ližiny                                                                                                       7 900,- Kč
  • Tempomat                                                                                                         9 000,- Kč
  • Metalický lak karoserie                                                                                      13 900,- Kč
  • Cena výbavy na přání                                                                                        94 600,- Kč

Cena testovaného modelu                                                                            510 590,- Kč

 

Jiří Trnka