Starosta Londýna: Ať je z Londýna bionafto-polis

Londýnský starosta Boris Johnson vyzval britský průmysl k většímu využívání odpadních látek Londýňanů, jako je například olej na vaření, na výrobu bionafty pro městskou autobusovou dopravu.

Vozidla jezdící na bionaftu produkují až o 25% méně uhlíkových emisí, než ty využívající tradiční paliva. Londýnské autobusy ročně spotřebují přibližně 250 miliónů litrů paliva, z toho 20% by potenciálně mohlo být tvořeno bionaftou.

Hlavní město má logicky i největší koncentraci potravinářského průmyslu. Průměřně se zde spotřebuje 32 – 34 miliónů litrů oleje na vaření. Nicméně většina moderních paliv produkujících minimum uhlíku se vyrábí především na severu Anglie, případně ve Skotsku.

Starostova představa zahrnuje návrh na vystavění rafinérie pro výrobu biopaliv, která by umožnila využít obrovský potenciál bionafty v Londýně. Předpokládá se, že nová továrna by mohla zpracovat 28 miliónů litrů odpadního oleje ročně, což by pomohlo pokrýt 20% paliva londýnských autobusových linek, vytvořit stovky pracovních míst a snížit emise CO2 o 50 000 tun.

„Zachycením použitého oleje na vaření přímo zde v Londýně a jeho následným zpracováním na bionaftu můžeme zabezpečit 20% paliva potřebnému pro městskou autobusovou dopravu, zároveň přitom redukovat tisíce tun emisí CO2 a vytvořit stovky pracovních míst,“ prohlásil Johnson.

Poptávka povyužití bionafty v dopravě roste i v dalších městech Velké Británie.  Předpokládá se, že by podíl bionafty na spotřebě všech paliv mohl v roce 2020 dosáhnout hranice deseti procent.  Což by byl oproti současným 4,75 procentům zhruba dvojnásobný nárůst.

-red-

*tento článek vyšel v měsíčníku Biofuels International