Podělit se o osobní zkušenost

1. Můj vztah k automobilismu, biopalivům a moje zkušenosti s nimi

Ing. Jiří Trnka, výkonný ředitel CZ Biom

Můj vztah k automobilům byl vždy vřelý. První slovo, které jsem ze sebe dle rodičů vypravil, bylo auto, a od té doby se to se mnou veze. Z nemnoha vzpomínek z dětství se mi vybavuje, jak můj otec naší Ladu 1300 bílé barvy opečovával s láskou, jakou jsme mu mohli se sestrou jen závidět. Můj přístup k těmto plechovým miláčkům již není tak fatální. Pořád se ale ještě nepočítám k lidem, kteří auto považují za spotřební věc, a jeho prodej špatně snáším. Patřím mezi ty, kteří si auto umyjí nejradši sami a rádi, za což pochopitelně sklidí kritiku celé rodiny…

Biopaliva jsem objevil v roce 2003, kdy jsem na ministerstvu zemědělství přešel pod odbor, který měl tuto problematiku na starosti. V té době frčela hlavně směsná motorová nafta SMN30. Byla u nás poměrně hodně rozšířena, a lze říci, že v uplatnění biopaliv jsme byli v Evropě nejdál. S naším vstupem do Evropské unie se léta osvědčený systém podpory výroby biopaliv rozpadl, a tento průmysl přežíval jen díky vývozům, a to především do Německa. V dalších letech se různé skupiny lobbistů snažily prosadit různé systémy uplatnění biopaliv, až jsme nakonec přistoupili na systém používaný v celé Evropě. Jde o tzv. nízkoprocentní přimíchávání biosložek do benzínu a nafty, díky kterému dnes tankuje biopaliva prakticky každý, aniž o tom ví. Tento systém má ovšem své meze, a proto se doplňuje výrobou vysokoprocentních směsí, jako například bionafta nebo lihobenzínové palivo E85. Tato paliva jsou u nás již běžně k dostání, a díky úlevě na spotřební dani jsou levnější než klasická fosilní paliva. Za dobu svého působení na ministerstvu zemědělství jsem se podrobně seznámil s technologií výroby biopaliv, prolezl jsem řadu jejich výroben a poznal řadu moudrých lidí z branže, mezi kterými jsem našel i pár kamarádů. Jsou to nadšenci jako já, kteří biopalivům prostě věří.

Moje osobní zkušenost s provozem na biopaliva začala před dvěma roky, když jsem si poprvé koupil diesel – je to starý Peugeot 806, ale neocenitelný pracant, který mě nikdy nenechal na holičkách. Já mu na oplátku dopřeju bionaftu, kdykoli na ní na pumpě narazím. Zkoušel jsem jak směsnou motorovou naftu SMN 30, tak čistou bionaftu, a nikdy jsem neměl problém, až na brblání motoru při zimních startech. Jenom chvilku trvalo, než se motor léta provozovaný na naftu vyčistil, což se odráželo na častějších výměnách oleje a filtru, který ze začátku vypadal strašně. Dnes mi naopak připadá, že ten stařičký motor běží na bionaftu tak nějak tišeji, sametověji…

Před týdnem jsem dostal od našeho partnera v kampani úplně novou Škodu Octavii Multifuel, která má palivo E85 již v techničáku. Je ještě brzo mluvit o velkých zkušenostech, a také bude chvilku trvat, než se motor zajede, ale jede krásně, a na žádný problém jsem zatím nenarazil. To, že je spotřeba o nějakých 15 procent vyšší, jsem čekal, a je to dáno nižší účinností paliva. Tento fakt ovšem vyváží tankování za příjemných 24.50 za litr na pumpě KM PRONA v Horních Počernicích, kde bydlím. Uvidíme, jak budou vypadat starty za tvrdých mrazů. O vlastních zkušenostech s tímto vozem vás budu pravidelně se informovat na těchto stránkách.

Mnoho bezproblémových kilometrů na biopaliva vám přeje,

Jirka Trnka

 

2. Jak jsem se dostal k biopalivům

Ing. Vladimír Stupavský, místopředseda CZ Biom

Na začátek by bylo vhodné upozornit, že nepatřím mezi automobilové nadšence. Na autech především rozlišuji to, zda slouží mým potřebám dobře, nebo špatně. I když se nepočítám mezi radikální patrioty, od mého prvního do posledního auta to vždy dopadlo tak, že jsem měl Škodovku. Rodiče měli Škodu MB 100, poté Škodu 105, kterou mi posléze přenechali. Po revoluci se již vozy měnily častěji, po Škodě 105 přišel Forman, následně Felicia, Fabia a Octavia první řady.

Nyní využívám pro účely kampaně Biopaliva frčí zbrusu novou Škodu Octavia Multifuel, která jezdí jak na klasický benzín, tak na jeho různé směsi s bioetanolem. Tankuji tedy především palivo E85.

Před revolucí se u výběru aut (byl-li nějaký) řešilo především to, „zda to vůbec jezdí a startuje a kde na to seženu náhradní díly“. Tento národní sport s nástupem kapitalismu naštěstí odpadl a nyní už se zamýšlíme nad takovými otázkami, jako je komfort, bezpečnost nebo provozní náklady.

Provozní náklady asi řeší zvláště v poslení době každý řidič. Ceny pohonných hmot závratně stoupají a nejsem naivní, že by ještě kdy zásadně klesly. Přechod na alternativní pohony řeším již několik let a vzhledem k mé profesi – využívání obnovitelných zdrojů energie především z biomasy, která je současně mojím koníčkem, jsem už od prvopočátků pokukoval po biopalivech.

U biopaliv mě zajímaly hlavně jejich vysokoprocentní složky vyráběné doma v České republice. Žádné dovozy a přimíchávání sloužící ke splnění povinnosti vůči EU. Když se rozhodnu pro biopaliva, nechci jít cestou polovičatého řešení a chci podporovat místní výrobce.

Když přišly na trh první vozy na E85, zbystřil jsem pozornost. Nebyla zde však možnost souběžně využívat také klasický benzín a z pohledu řídké nabídky čerpacích stanic byla takováto investice z mého pohledu značně riziková. Další etapou byla auta, která již zvládla jezdit na oboje palivo, avšak řidič musel přepnout páčku a striktně si vybrat, zda právě jede na E85 nebo na Natural. Otázka, jak vyřešit situaci, kdy mám v nádrži polovinu benzínu a přijíždím natankovat k pumpě s E85, zůstala nezodpovězena. V nádrži by se vytvořil specifický poměr obou složek, se kterým by si motor nemusel umět poradit.

Při provozu nové Škody Octavia Multifuel tyto obavy odpadly. Motor pracuje skvěle bez ohledu na to, čím ho nakrmíte. Nejvíc se samozřejmě snažím využívat E85, zvláště nyní, když na jednom litru šetřím 8 – 10 Kč! Už jsem ale i vyzkoušel situaci, kdy jsem do nádrže s Naturalem dotankoval E85. Výsledek byl takový, že jsem vlastně nic nepoznal. Tedy poznal, úsporu několika desítek korun při placení.

Pokud automobilka nabízí tyto multifuel nebo flexfuel vozi za stejnou cenu jako benzinové motory, vůbec bych s nákupem neváhal. Máte možnost využít více druhů paliv, možnost uspořit peníze a kdo ví, jak to s tou ropou ve světě vlastně dopadne…

Přeji, ať Vám to všem frčí,

Vláďa Stupavský