Už jsem natankoval a baví mě to. Co dál?

Vyhovují vám biopaliva a uvažujete, že byste jezdili hlavně na ně? Potom bude lepší, když si na ně svůj vůz necháte přestavět nebo – pokud plánujete koupi nového auta – si pořídíte typ, který už je od výrobce uzpůsobený k tankování vysokoprocentních směsí, tzv. FFV (Flexi Fuel Vehicle).

Přestavby a homologace vozů

V České republice se věci mají bohužel poněkud jinak, než například v Německu, kde prostě přijdete s technickým průkazem na příslušný úřad a necháte si do něj vámi vybranou vysokoprocentní směs poměrně jednoduchým administrativním postupem zapsat. Pokud chcete mít v technickém průkazu černé na bílém, že vaše auto je uzpůsobeno např. pro provoz na E85, budete se muset obrnit trpělivostí a oběhnout hned několik míst. Další možnost je nechat si vůz pouze přestavět, ale bez oficiální homologace. Přestavby ani homologace nedoporučujeme u vozů, které jsou ještě v záruční době. Kdyby se vyskytly nějaké problémy, prodejce vám nemusí uznat reklamaci.

Jak si nechat homologovat auto pro jízdu na E85 – oficiální postup

  1. Nejdříve musíte podat žádost na příslušný odbor obecního úřadu obce s rozšířenou působností podle místa registrace vozidla.
  2. Obdržíte povolení k přestavbě vozu.
  3. Necháte si přestavět auto ve specializovaném servisu.
  4. Přistavíte vozidlo do zkušební stanice k technické kontrole v rámci přestavby a necháte si vydat technické protokoly k výše uvedeným disciplínám.
  5. Na základě předložených kladných technických protokolů ze zkušební stanice a pověřené zkušebny vám odbor obecního úřadu obce s rozšířenou působností vyznačí úpravy včetně nových technických parametrů v dokladech vozidla.

Jezdím na benzín

Benzínové motory se dají přestavět na palivo E85. Cena závisí na typu příslušné sady, které se liší pro různé typy motorů. Přehled jednotlivých sad najdete například zde:

Jaké automobily jsou pro přestavbu vhodné?

V podstatě všechny, které mají elektronicky řízené vstřikování, s výjimkou přímého vstřikování benzínu (přímé vstřikování označují výrobci zkratkami jako FSI, GDI, ProCo, D4, D4-S, IDE, SCi, JTS, HPI, DISI, CGI, GTDI a další).

Přestavět se dají i starší vozidla vybavená karburátory, ale ty po příslušné úpravě už nebudou schopny spalovat klasický benzín kvalitně. Je nutné je přetryskovat v karburaci a provést změny nastavení předstihu a odtrhu na zapalování. Bude také obtížné najít servis, který vám bude ochoten takovou přestavbu provést, protože se jedná o morálně zastaralé stroje.

Jak probíhá přestavba

Mezi stávající řídící jednotku a vstřikovací systém motoru se přidá další elektronická jednotka, která prodlouží dobu vstřikování paliva tak, aby ho motor byl schopný zpracovat. I po přestavbě ale budete moci jezdit na klasický benzín. Řídící jednotka automaticky vyhodnotí, na jaké palivo zrovna jede, a dobu vstřikování upraví automaticky.  Ti zručnější, kteří se vyznají v elektroinstalaci motoru, zvládnou namontovat konverzi pomocí podrobného návodu sami. Ti ostatní mohou využít nabídky např. společnosti Europecon a jeho partnerských servisů. Jejich seznam najdete zde. Pokud chcete vědět o přestavbách více, zajímavé odkazy naleznete např. zde a zde.

Mám diesel

Pokud nemáte vyloženě hodně starý vůz, můžete jezdit bez dalších úprav na čistou bionaftu (FAME, 100% methylester řepkového oleje – MEŘO). Jak jezdit na FAME si můžete přečíst ve spodní části této sekce.

Diesely se dají rovněž přestavět na rostlinný olej. Ten má poněkud jiné vlastnosti než nafta (vysoká viskozita, malá stabilita a nízké cetanové číslo). Z tohoto důvodu se spíše přistupuje k transesterifikaci oleje na bionaftu. Přestavby motorů na rostlinné oleje jsou však spíše výhodné pro nákladní dopravu, případně zemědělské stroje než osobní automobily.

Flexifuel automobily

Vozy označené zkratkou  FFV (Flexible Fuel Vehicle) jsou schopné jezdit na klasický benzín, bioetanol (E85) nebo jejich libovolnou kombinaci. Pokud uvažujete o koupi nového vozu, je to ideální volba – vaší jízdě na E85 už nebude nic bránit. Díky rozšíření tohoto paliva na českém trhu začaly automobilky dovážet tyto vozy i k nám, jen se o tom zatím moc neví. Ani na internetových stránkách samotných prodejců to často nenajdete. Pokud byste měli zájem o konkrétní informace, kontaktujte přímo lokálního dealera.

V čem se liší FFV auta od klasických?

FFV auta mají ventilová sedla z odolnějšího materiálu, protože líh je o něco agresivnější, než benzín.  Také mají výkonnější vstřikovače schopné dodat motoru o 30% více paliva. Palivové čerpadlo i senzor hladiny jsou napájeny střídavým proudem, aby ve vodivém lihu nepodlehly destrukci elektrolýzou. Jiný je i software motoru. Podle obsahu kyslíku ve výfukových plynech automobil pozná, jaké palivo má právě v nádrži, a plynule tomu přizpůsobí množství vstřikovaného paliva. I zde platí, že díky nižší výhřevnosti E85 stoupá jeho spotřeba oproti klasickému benzínu průměrně o 20%. Záleží na stylu jízdy. I tak se ale vyplatí díky nižší ceně.

V zimě mají Flexifuely mají od výrobce doporučený elektrický předehřev motoru, kdyby se vyskytly problémy se studenými starty. To je v podstatě jediná odlišnost, podle které auto FFV zvenčí poznáte – má vepředu elektrickou zástrčku. Např. Ford doporučuje jeho použití při teplotách nižších než -15oC. Neznamená to ale, že byste v mrazech auto nenastartovali.  Důvody jsou spíše ekologické.  V prochladlém motoru je palivo spalováno nedokonale a vzniká zde formaldehyd, acetaldehyd a kyselina mravenčí. Proto výrobci doporučují elektrickým předehřevem studeným startům raději předcházet.

 

MODELY AUT VE VERZI FFV K DOSTÁNÍ NA ČESKÉM TRHU


ŠKODA (www.skoda-auto.cz
, resp. Laureta)

Jiří Forst
+420326722718+420326722718
+420604242684+420604242684
nove.vozy@laureta.cz
Octavia Multifuel 1.6

FORD (
www.ford.cz)

Infolinka
(informace o produktech Ford)
Provozní doba: pondělí – pátek, 9:00 – 17:00
E-mail: infocz@ford.com
Tel.: 800 555 109800 555 109
Focus 1.6
C-Max 1.6
Mondeo 2.0
S-Max 2.0
Galaxy 2.0

DACIA (www.dacia.cz)

Informační centrum Renault/Dacia
Zelená linka: 800 161 220800 161 220
e-mail: infocentrum@renault.cz
SUV Duster 1.6
Logan MCV 1.6
RENAULT http://www.renault.cz
INFORMAČNÍ CENTRUM RENAULT
Zelená linka:  800 161 220800 161 220
Napište nám: infocentrum@renault.cz
Laguna 2.0
Latitude 2.0

SAAB (
www.saabcars.cz) POLAR MOBIL KFT.
Regionální centrum pro střední Evropu, H – 1097 Budapešť,
Könyves Kálmán Krt. 5.Konzultant pro Českou republiku:
Marek Šafarčík: safarcik@saabcars.cz
9.3   2.0
9.3X   2.0
9.3 Cabrio  2.0
9.5  2.0

VOLVO (www.volvocars.com/cz)

V Oblouku 731
252 43 Průhonice
tel: 800 186 586800 186 586  (numericky 420 800 186 586420 800 186 586)
email: czinfo@volvocars.com
C30 2.0
V50 2.0
V60 1.8
S60 1.8
S80 1.8